Tekniikka Säännöt

Harrasterallisprintin Mestaruussarjan tekniikkasäännöt 2020

Tutustu huolellisesti sarjan sääntöihin

Tekniikka säännöt

 

1. Korin muutokset

1.1 Kori

Sarjavalmisteinen henkilöauton umpikori, tunnistenumero löydyttävä tarvittaessa.

1.2 Turvakaaret, Penkit, turvavyöt ja niiden kiinnitys

Turvavarusteet ja niiden kiinnitykset Hamun sääntöjen mukaiset. Säännöt löytyvät: harrastemoottoriurheilu.fi/saannot

1.3 Korin muutokset

Iskunvaimentimien kotelot vapaat.
Etu / takapyörien koteloiden suurennus sallittu ja Linkkikotelot vapaat.
Etumoottoristen autojen paloseinää saa siirtää enintään 30cm. ohjaamoon päin.
Takamoottoristen autojen paloseinä saa alkaa heti pääkaaren takaa, mutta ei saa ulottua sivuikkunoiden alareunaa korkeammalle.
Kardaanitunneli vapaa, mutta säilytettävä alkuperäisen vahvuisena.
Kuljettajalla tulee olla olla esteetön pääsy ulos autosta myös II-ohjaajan ovesta.
Muutokset eivät saa heikentää korirakennetta.

1.4 Räjähdyssuoja

Teräksisen vauhtipyörän räjähdyssuoja on pakollinen kardaani autoissa, jossa tekniikka on siirretty alkuperäiseltä paikaltaan taikka kuljettaja on alueella, jossa on vauhtipyörän ulottuvuus.
Räjähdyssuojan materiaali 6 mm. teräslevyä.
Suojan vähimmäisleveys 150 mm. ja sijainti vauhtipyörän linjalla.
Suositellaan 10 mm. kudosvahvistettua kumimattoa vaihdelaatikon ja räjähdyssuojan väliin.

1.5 Paloseinä

Paloseinän on oltava tiivis ja suojaava ohjaamon ja moottoritilan välillä.
Mikäli polttoainetankki tai akku on auton takaluukussa, tulee myös ohjaamon ja takatilan paloseinän olla tiivis.

1.6 Pakoputki

Pakosarjan ja -putkiston vaatimat muutokset koriin sallittu.
Pakoputken päätyttävä korilinjan kanssa samalle tasolle.
Kylkiputki sallittu, kunhan se päättyy etuovien takapuolelle.
Desibeliraja Maximissaan 110 db kierrosluvulla 4500 r / min.

1.7 Hinauslenkit

Hinaukseen soveltuvat, riittävän tukevat, hinauspisteet on sijaittava edessä sekä takana ja hinauspisteiden sijaintipaikka on osoitettava havaittavalla nuolella.

1.8 Ovet

Kuljettajan oven rakenteet pitää säilyttää alkuperäisinä.
Ovipahvin saa korvata 1 mm. vahvuisella alumiini- teräspellillä.
Ikkunamekanismit saa poistaa.
Mikäli kilpailussa on II ohjaaja, niin sama sääntö koskee myös II ohjaajan ovea.

1.9 Kit- / levikesarjat, spoilerit ja lasikuituosat

Koriin kuuluvia kit- / levikesarjoja voi käyttää.
Etulokasuojat, etu / takaluukut, puskurit ja takakyljet voi korvata alumiinilla, lasikuidulla tai vastaavalla materiaalilla.
Alkuperäinen muoto tulee näissä säilyttää.
Spoilerit vapaat.

1.10 Ikkunat

Tuulilasin tulee olla kerroslasia tai vähintään 5mm paksuista kirkasta polykarbonaattia.
Taka ja sivulasien tulee olla alkuperäiset tai vähintään 3mm paksuista läpinäkyvää polykarbonaattia.
Ohjaamon puhaltimen tulee olla riittävän tehokas pitämään tuulilasi kirkkaana.

1.11 Sammutiini

Sammutin 2 kg pakollinen.
Sammuttimissa oltava enintään vuoden vanha tarkastus merkintä.
Sammuttimen kiinnitys telineeseen on tehtävä vähintään kahdella metallisella kiinnityspannalla, suositellaan valmistajan omia kiinnityspantoja.
Sammuttimen teline on kiinnitettävä tukevasti koriin.
Sammutin tulee olla ohjaamossa käytettävissä ja sen on oltava helppo ottaa käyttöön.

 

2. Tekniikka muutokset

2.1 Moottori

Alkuperäisen moottorin saa korvata sarjavalmisteisen moottoripyörän moottorilla.
Billet osien ja turbon käyttö sallittu.
Viritys vapaa, mutta ilokaasun käyttö kielletty.

2.2 Polttoaine

Sallittu kaikki ns. pumppupolttoaineet ja kilpabensiinit.
Lisäaineen käyttö sallittu.

2.3 Öljynkeräyssäiliö

Moottorin huohotusputken on mentävä öljynkeräyssäiliöön.

2.4 Jäähdytin

Jäähdytin vapaa.
Mikäli jäähdytysjärjestelmän putket kulkee ohjaamon kautta, pitää niiden olla tiiviissä suojaputkissa vuotojen estämiseksi ohjaamoon.

2.5 Eturipustus, iskunvaimennus ja jousitus

Etuakseli, pyöränripustus, iskunvaimennus ja jousitus ovat vapaat.
Akseliväliä ja sijaintia saa muuttaa ± 50 mm.
Pyörännavat vapaat.

2.6 Voimansiirto

Vaihteisto, kytkin, taka-akseli ja kardaani vapaa.
Taka-akseli tukitankojen kiinnityspisteet koriin vapaat.

2.7 Jarrut

Toimivat jarrut pitää olla jokaisessa pyörässä.
Toimiva käsijarru on pakollinen.
Jarrut muutoin vapaat.

2.8 Ohjauslaitteet

Ohjauslaitteet tulee olla tehdasvalmisteisia.
Ohjaustehostin sallittu.

2.9 Akku,sijainti ja kiinnitys

Akun alkuperäinen sijainti alkuperäisellä paikalla moottoritilassa tai paloseinällä varustetussa tavaratilassa on akku vapaa.
Akun sijaitessa ohjaamossa tai paloseinättömässä tavaratilassa, on akun oltava kuiva-tai hyytelöakku.
Akun plus (+) napaoltava suojattu.
Akun on oltava omassa telineessä tukevasti kiinnitetty koriin metallikiinnikkein vähintään kahdesta pisteestä.
Hyytelö-/nesteakku koteloitava.

2.10 Sähköt

Päävirtakatkaisin sijoitettava auton sisätilaan kuljettajan ulottuville, sekä auton ulkopuolelle tuulilasin alareunan lähettyville kuljettajan puolelle.
Päävirtakatkaisimesta tulee katketa kaikki autossa olevat virtalähteet ja auton on sammuttava.
Auton ulkopuolella päävirtakatkaisin on merkittava asianmukaisella valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka sivun pituus 12 cm ja keskellä punainen salaman kuva.
Muuten sähköt vapaat.

2.11 Polttoainetankki

Polttoainetankin materiaali metalli tai muovi, tehdastekoinen.
Polttoainetankin ja pumpun saa siirtää tavaratilaan.
Tavaratilan ja ohjaamon paloseinän tulee tällöin olla tiivis.
Ohjaamossa kulkevat polttoaineputket tulee suojata tai koteloida huolellisesti vuodoilta.
Autoissa, jossa takana ei ole paloseinää, (esim. Toyota Starlet) polttoainetankki tulee kattaa kokonaisuudessaan tiiviillä kotelolla.
Polttoaineiden säilytykseen tai kuljettamiseen tarkoitettuja astioita ei saa käyttää polttoainesäiliönä.

 

3. Sääntömuutokset ja lisäasetukset

3.1 Turbo

Turboahtimet sallittu vain luokissa 1, 2, 7, 8, 9, 10 ja 11.

3.2 Renkaat luokka 8 ralliautoluokka

Luokassa 8 sallittu asfaltilla vain sorarallirengas.
Talvirallirengas Hamun sääntöjen mukaisesti. 

3.3 Tekniikkasäännöt luokka 8 ralliautoluokka

Tekniikka säännöt Hamun sääntöjen mukaisesti. Säännöt löytyvät: harrastemoottoriurheilu.fi/saannot

3.4 Tekniikka V1600

Tekniikka säännöt Hamun sääntöjen mukaisesti. Säännöt löytyvät: harrastemoottoriurheilu.fi/saannot 

3.5 Renkaat V1600

V1600 luokassa sallitut renkaat:

  • Toyo R888
  • Toyo R888R
  • Yokohama A 048
  • Kumho V70A
  • Nankang AR-1

Vanteen maksimihalkaisija on 15” ja suurin sallittu renkaan leveys 195 ja poikkileikkaussuhde minimissään 50.

3.6 Tekniikka historic

Tekniikka säännöt Hamun sääntöjen mukaisesti. Säännöt löytyvät: harrastemoottoriurheilu.fi/saannot   

3.7 Renkaat historic

Historic luokassa käytettävät renkaat ovat E tai DOT hyväksyttyjä.

3.8 Reittiin tutustuminen

Sarjan kilpailuissa hyväksytään rataan tutustumisessa sähkökäyttöiset polkupyörät, tai muu sähköavusteinen laite sekä Seniori luokan kilpailijoilla tai seniori-ikäisillä Pappa-Tunturi mopo.

3.9 Ajovarusteet

Jokaisella kilpailijalla tulee olla Hamu:n sääntöjen mukaiset henkilökohtaiset varusteet. Sarjan osakilpailuissa Hans Niskatuen käyttöä SUOSITELLAAN!

3.10 II-ohjaaja

Kilpailijalla saa olla II-ohjaaja kilpailuissa. Varustesääntö sama kuin 1-ohjaajalla.

3.11 Samalla autolla kilpaileminen

Useampi kuljettaja saa kilpailla samalla autolla samassa luokassa. Kilpailun aikana on mahdollista, että lähtöpaikka muuttuu.

3.12 Senioriluokassa kilpaileminen

Senioriluokan kuljettajan tulee täyttää vähintään 55 vuotta kyseisen kilpailuvuoden aikana.

 

 

Suomen sykähdyttävin rallisprintsarja!

Harrasterallisprintin Mestaruussarja on kaudella 2020 Suomen suurimpia rallisprint sarjoja. Mestaruudesta taistelee useat kokeneet kuljettajat sekä lukuisa joukko uusia lajista kiinnostuneita!