Jarmo Suokko historian ensimmäinen Total Tarmac mestari

elo 26, 2019

Total Tarmac asfalttisprint mestaruussarjan kausi saatiin päätökseen Ikaalisten keskustassa ajetussa ProTruck Rallisprintissä. Paljon tapahtumia sisältäneen päivän päätteeksi kaksivetoisissa useisiin osakilpailuvoittoihin ajanut Jarmo Suokko kruunattiin mestariksi. 

Mestaruustaisto oli avoimena vielä ennen päätös osakilpailun ensimmäistä lähtöä, sillä jaossa oli tuplapisteet, joka mahdollisti usealla kuljettajalle mahdollisuuden nousta kärkikolmikkoon.

Ensimmäisenä sarja kärjestä ajovuorossa oli Suokko, joka napautti luokkapohjat sekä kaksivetoisten yleiskilpailun toiseksi tässä vaiheessa. – Ihan hyvin meni, mutta kääntövarsi vääntyi jossakin vaiheessa, vaikkei osuttu mihinkään. Pyöränkulmat menivät ihan metsään ja loppu oli vaikea, Suokko kertasi ensimmäisen kierroksen tapahtumia.

Koivulan veljekset Juha-Pekka ja Mikko ovat kilpailleet Suokon kanssa samassa luokassa koko kauden. Tällä kaudella kaksikosta Mikko on esittänyt kovempia suorituksia ja hän lähti sarjan kolmannelta sijalta päätöskisaan. Ensimmäisellä kierroksella sijoitus oli luokan toinen, niin kuin monesti aikaisemminkin kaudella.

Kierroksen loppupuolella alkoi tapahtua, kun sarjan kärjessä koko kauden olleelle Jukka Olkoniemelle tuli keskeytys. – Iskarin yläpää korkkasi rytkyssä ja sieltä tulivat nesteet konehuoneeseen, jonka seurauksena pieni tulipalon alku. Onneksi palo ei kuitenkaan ehtinyt levitä, huollosta todettiin. Tämä alkoi ratkaista jo mestaruutta, sillä tuplapisteet jäivät nyt haaveeksi Olkoniemellä ainakin ensimmäisellä kierroksella.

Olkoniemen ongelmat tarjosivat sarjapisteissä neljäntenä olleelle Kari Karhulle mahdollisuuden kivuta ylöspäin, mutta myös Karhu joutui keskeyttämään tekniseen vikaan ensimmäisellä vedolla. Eli eikun vain selaamaan tilannetta alaspäin. Sieltä alkoi pikkuhiljaa nousta senioreiden nelivetokuskin, Timo Mäki-Ikolan nimi ylöspäin. Ratkaisut jäivät toisen kierroksen varaan.

Suokko paransi aikaa, nappasi luokkavoiton ja kaksivetoisten kolmanneksi nopeimman ajan, mikä varmisti mestaruuden tervajokelaiselle konkarille. Kaksivetoisten yleiskilpailussa Ikaalisissa Suokon edelle ehtivät toiseksi ajanut Matti Alarautalahti ja voittoon ajanut Henri Kossi. Mikko Koivula ajoi varmoin ottein toisen kierroksen, joka oikeutti luokan neljänteen sijaan, mutta sekin riitti pitämään miehen hienosti sarjan toisella sijalla.

Mäki-Ikolalla oli toisella kierroksella paljon pelissä, senioreiden voitto oli tuomassa sarjan kolmossijaa hänelle, aika toisella vedolla ei kuitenkaan parantunut, joten muilla oli vielä mahdollisuuksia. Laina-autolla toiselle kierrokselle päässyt Olkoniemi joutui tyytymään senioreiden seitsemänteen sijaan, joka tarkoitti tippumista sarjan loppupisteissä sijalle viisi. Niin ikään laina-autolla toisen vedon ajanut Karhu puolestaan kiri luokkavoittoon ja senioreiden toiseksi, mutta sarjasijoitus pysyi neljäntenä.

Näin ollen sarjan kolmanneksi nousi reilu parikymmentä vuotta taukoa kilpa-autoilusta pitänyt Mitsubishi kuljettaja Mäki-Ikola. Huikea suoritus, kun miettii, että mies hyppäsi tänä keväänä pitkän tauon jälkeen kilpa-autoon ja tällainen tulos kauden päätteeksi. Vauhti lienee verissä Mäki-Ikola Motorsportin miehillä, sillä menestystä on tullut ennenkin tiimille eri sprint-sarjoista.

Crosskarttien HydroLift mestaruussarjan voittajasta ei ollut epäselvyyttä. Jari-Matti Tiilikka oli pitelemätön kaikissa osakilpailuissa ja ajoi selkeään mestaruuteen. Ikaalisten kilpailussa Tiilikka oli koko kilpailun nopein toisen kierroksen ajalla.  Toiseksi sarjassa sijoittui Pasi Koski ja kolmas loppupisteissä oli Henna Viljava.

Kilpailukausi päättyi riehakkaisiin juhliin Ikaalisten keskustassa, Turkin Puistossa, jossa järjestettiin kilpailun jälkeen koko sarjan palkintojenjako musiikki artistien tahdittaessa menoa. Sarjaorganisaatio kiittää kaikkia kuljettajia, yleisöä, talkoolaisia ja yhteistyökumppaneita kuluneesta kesästä.

Muut uutiset

Mestaruussarjan avauskisa on ajettu, päätöskilpailun paikka ja päivä muuttuu!

Mestaruussarjan avauskisa on ajettu, päätöskilpailun paikka ja päivä muuttuu!

Harrastesarjan avaukisa ajettiin Hämeenkyrön pölyisissä tunnelmissa, pisteet on nähtävillä rallisprint.fi sivustolla! Sarja jatkuu jo reilun viikonpäästä Sastamalan Kaltsilan nostalgisissa maastoissa! Sastamalan ympäristöpalvelut sprintin sekä Maanrakennus Sjöberg Rallisprintin säännöt löytyvät ajaksi.fi sivustolta!
Huomioittehan että molempien kisojen ilmoittautumiseen ei ole montaa päivää aikaa! Tammisaaren kisan osalta ilmoittautuminen päättyy jo ensiviikon alussa ja mikäli Sastamalan kisan osalta tulee isompaa tuhoa, maksu palautuu! .. joten nimiä molempien kisojen listoille!

Elokuussa alkaa kisailu!

Elokuussa alkaa kisailu!

Harrastesprint sarja toteutuu kaikista vastoinkäymisistä huolimatta! Talvikausi pyyhkiytyi keliolosuhteiden takia ja asfaltti kisat pandemian takia. Nyt mennään niillä mitä jäi ja yksi kisa on aikaan saatu lisää! Sarja tullaan nyt ajamaan kokonaisuudessa sorapinnalla. Kisat on jo ennallaan olevat Hämeenkyrö, Sastamala ja Kannus. Lisäksi jo ilmoitettujen kisojen ulkopuolelta lisää tulee Tammisaari 27.9 uudella 4km radalla.

Osakilpailumuutoksia talvikauden osalta

Osakilpailumuutoksia talvikauden osalta

Kyllä siinä nyt valitettavasti kävi niin, että talvikausi loppui ennen kuin se edes kerkesi alkamaan. Korvaavia kilpailuita suunnitellaan jo kovaa vauhtia. Syksylle mahdollisia lisäkilpailuja on mietinnässä South West Motorsportin ja Humppilan toimesta. Mikäli jollakin seuralla löytyy haluja ja intoa järjestää Harrasterallisprintin Mestaruussarjan osakilpailu, niin ei muuta kuin yhteyttä meillepäin ja suunnitellaan lisää.

Telakone Rallisprint joudutaan peruuttamaan

Telakone Rallisprint joudutaan peruuttamaan

Pitkän käsittelyn jälkeen tuli ELY-keskukselta tieto, ettei valtion teitä saada käyttää erikoiskokeina, eikä edes rallisprintin siirtyminä. ELYn päätöksen perusteena on tierunkojen märkyys ja heikko kantavuus syksyn sateista ja pakkasen puutteesta johtuen. Harrasterallisprintin Sarjatyöryhmä selvittää mahdollista korvaavaa päivämäärää tai kilpailua 8.2.2020 Telakone Rallisprintin tilalle. Tiedoitamme asiasta välittömästi, mikäli mahdollinen kilpailu saadaan sovituksi.

Ilmoittautuminen sarjaan on avattu

Ilmoittautuminen sarjaan on avattu

Harrastesprintsarja muuntuu 2020 harrastajien toiveiden mukaan kolmen pinnan sarjaksi! Kaudella 2019 ajettiin ainoastaan asfalttipinnalla ”Total Tarmac” nimellä harrastepuolen mestaruudesta. Sarjan jälkeen kerättiin kilpailijoiden ja kisajärjestäjien palaute, jonka pohjalta rakentui 9 osakilpailun läpi vuoden ajettava sarja 2020 vuodelle. Sarjan sivusto www.rallisprint.fi on nyt kokenut muodonmuutoksen, ilmoittautuminen sarjaan on avattu ja säännöt julkaistu!

Uusi vuosi uudet kujeet

Uusi vuosi uudet kujeet

Viime vuoden järjestetyn Total Tarmac sarjan jälkeen useat kilpailijat ottivat yhteyttä ja suuri toive oli että kaudelle 2020 saataisiin lumella, soralla ja asfaltilla ajettavia kisoja. Siitähän se ajatus lähti, josta syntyi monipuolinen harrasterallisprintin mestaruussarja 2020. Tämän vuotinen sarja ajetaan kahdeksalla paikkakunnalla Marttila- Nivala akselilla. Näin sarjajärjestäjän näkökulmasta tavoite on luoda tapahtumat, joissa kilpailijoilla, yleisöllä ja toimitsijoilla on hauskaa ja mukavia kisapäiviä saadaan aikaan!

Suomen sykähdyttävin rallisprintsarja!

Harrasterallisprintin Mestaruussarja on kaudella 2020 Suomen suurimpia rallisprint sarjoja. Mestaruudesta taistelee useat kokeneet kuljettajat sekä lukuisa joukko uusia lajista kiinnostuneita!