Jarmo Suokko tuplavoittoon viikonlopun asfalteilla

elo 19, 2019

Total Tarmac asfalttisprintin mestaruussarja palasi tauolta elokuun puolessa välissä, kun lauantaina kilpailtiin Reka Rallisprintissä Keuruulla ja seuraavana päivänä Fenno Rallisprintissä Parkanossa. Tutut nimet kauden aikaisimmista kilpailuista olivat hyvässä vireessä myös kesätauon jälkeen. Aikaerot ovat kuitenkin monessa luokassa pieniä, joten taistelu sijoituksista oli tiukkaa koko viikonlopun.

Lauantaina Keuruulla tehtiin eräänlaista historiaa, kun samalla radalla sprintin kanssa ajettiin R-Rallicup osakilpailun yleisöerikoiskoe. Järjestelyt sujuivat hienosti, eikä ongelmia ollut. Kilpailu ajettiin reilun parin kilometrin mittaisella radalla lämpimässä ja aurinkoisessa kesäsäässä.

Nelivetoisissa Jukka Olkoniemi oli pitelemätön ja ajoi selvään voittoon neljän sekunnin marginaalilla. Pari kilpailua sarjassa väliin jättänyt Jari Lamminsivu oli toinen Mitsubishillä. Hän kärsi autoa piinanneesta käyntihäiriöstä. Kolmanneksi ajoi niin ikään Mitsubishilla Timo Mäki-Ikola. Ensimmäisellä kierroksella välillä leveitä linjoja esittänyt Mäki-Ikola paransi lähes kaksi sekuntia toisella vedolla, eikä Lamminsivuun jäänyt eroa kuin 0,8 sekuntia.

Kaksivetoisissa käytiin jännä kilpailu, kun kolmen kärki mahtui tällä kertaa 0,75 sekunnin sisään. Voiton nappasi itselleen Jarmo Suokko Fordilla. Toiseksi ajoi ketterällä ja nopealla Toyota Starletilla Matti Alarautalahti, joka hävisi Suokolle vain 0,31 sekuntia. Mikko Koivula BMW:llä nousi toisella kierroksella kolmanneksi.

Naisissa kovinta vauhtia ajoi nelivetoisella kalustolla Jonna-Julia Valme, voittaen noin 1,5 sekunnilla nopeimman kaksivetoisen naiskuljettajan, Emma Karhun. Nuorten nopein oli Atte Häkkilä Citroën C2:lla.

Sunnuntaiksi karavaani siirtyi Parkanoon, jossa tarjolla oli teollisuusalueen ympäristössä vähän alle kolmen kilometrin pituinen rata. Sää oli vaihteleva, mikä sekoitti pakkaa jonkin verran. Ensimmäinen kierros mentiin kostealla radalla, mutta toisella kierroksella alkupään kuljettajat pääsivät vetämään melkein kuivassa, kunnes taas alkoi sataa.

Nelivetoisissa parhaiten sääolot hallitsi Toni Kuortti, jonka toisen kierroksen aika lähes kuivalla radalla nosti miehen voittoon. Jukka Tenho pääsi niin ikään ajamaan miltei kuivalla radalla toisen kierroksen ja nappasi sillä ajalla toisen sijan. Eroa voittajaan kertyi 2,55 sekuntia. Olkoniemen oli tyytyminen Parkanossa nelivetoisten kolmanneksi nopeimpaan aikaan, eroa nopeimpaan jäi 3,5 sekuntia. Ajan parantamiseen hänellä ei ollut mahdollisuutta toisella kierroksella tulleen käyntihäiriön ja vesisateen vuoksi. Luokkavoitto kuitenkin vankisti asemaa sarjan kärjessä.

Kaksivetoisten puolella Suokolle ei löytynyt voittajaa tämän viikonlopun aikana, ensimmäisen kierroksen jälkeen hän oli neljäntenä, mutta toisen kierroksen miltei seitsemän sekunnin ajan parannus toi voiton.

 – Hyvä viikonloppu kaiken kaikkiaan, tänään vähän arvelutti pystyykö vastaamaan toisella vedolla muiden vauhtiin, kun alkupään kuljettajat pääsivät ajamaan lähes kuivalla radalla, kun meille taas alkoi sataa. Sarjatilanne on mielenkiintoinen, jätin Iso-Syötteen kilpailun väliin, joten ensi viikonloppuna täytyisi vielä onnistua hyvin Ikaalisissa, jotta ollaan pisteissä korkealla, Suokko pohtii.

Ensimmäisen vedon jälkeen kaksivetoisten kärjessä ollut Pasi Jalonen keskeytti toisen kierroksen tekniseen vikaan, joka antoi muille mahdollisuuden nousuun. Parhaiten tämän käytti hyödyksi Vesa Huupponen, joka toi Opel Corsaa totutun kovaa. Eroa Suokkoon jäi 0,82 sekuntia. Kolmanneksi Parkanossa nousi edellisen päivän kakkonen Alarautalahti.

Naisten tulokset olivat tuttua luettavaa. Nelivetoisten puolella ajava Jonna-Julia Valme oli nopein ja toiseksi ajoi naisten kaksivetoluokan voittaja Emma Karhu. – Oli vähän jännä päivä, en ole ajanut sadekelillä varmaan kahteen vuoteen, niin ei ollut oikein minkäänlaisia odotuksia. Ajoin molemmat kierrokset maltillisesti läpi ja se riitti tänään luokkavoittoon, Karhu totesi kilpailun jälkeen.

Nuorten nopein oli sarjan ulkopuolinen kuljettaja Jonne Ollikainen, joka voitti Atte Häkkilää 0,89 sekuntia. Häkkilä oli sarjalaisten nopein. Crosskarteissa mukana oli vain kolme kuljettajaa. Ensimmäisellä kierroksella sulakevikaan keskeyttänyt Jari-Matti Tiilikka nousi voittoon toisen kierroksen ajalla. Toiseksi tuli Pasi Koski ja kolmas oli Henna Viljava. Vahviten Crosskarttien Hydrolift mestaruudessa kiinni on tällä hetkellä Tiilikka.

Tupla luokkavoittoihin viikonlopun kisoissa ajoivat edellä mainittujen lisäksi Otto Uusi-Erkkilä ja Juha Siirilä.

Keuruun ja Parkanon lopputulokset ja päivitetyt sarjapisteet löytyvät www.ajaksi.fi. Kauden päätösosakilpailu ajetaan lauantaina 24.8. Ikaalisten keskustassa katuradalla, alkaen kello 15.00.

Muut uutiset

Elokuussa alkaa kisailu!

Elokuussa alkaa kisailu!

Harrastesprint sarja toteutuu kaikista vastoinkäymisistä huolimatta! Talvikausi pyyhkiytyi keliolosuhteiden takia ja asfaltti kisat pandemian takia. Nyt mennään niillä mitä jäi ja yksi kisa on aikaan saatu lisää! Sarja tullaan nyt ajamaan kokonaisuudessa sorapinnalla. Kisat on jo ennallaan olevat Hämeenkyrö, Sastamala ja Kannus. Lisäksi jo ilmoitettujen kisojen ulkopuolelta lisää tulee Tammisaari 27.9 uudella 4km radalla.

Osakilpailumuutoksia talvikauden osalta

Osakilpailumuutoksia talvikauden osalta

Kyllä siinä nyt valitettavasti kävi niin, että talvikausi loppui ennen kuin se edes kerkesi alkamaan. Korvaavia kilpailuita suunnitellaan jo kovaa vauhtia. Syksylle mahdollisia lisäkilpailuja on mietinnässä South West Motorsportin ja Humppilan toimesta. Mikäli jollakin seuralla löytyy haluja ja intoa järjestää Harrasterallisprintin Mestaruussarjan osakilpailu, niin ei muuta kuin yhteyttä meillepäin ja suunnitellaan lisää.

Telakone Rallisprint joudutaan peruuttamaan

Telakone Rallisprint joudutaan peruuttamaan

Pitkän käsittelyn jälkeen tuli ELY-keskukselta tieto, ettei valtion teitä saada käyttää erikoiskokeina, eikä edes rallisprintin siirtyminä. ELYn päätöksen perusteena on tierunkojen märkyys ja heikko kantavuus syksyn sateista ja pakkasen puutteesta johtuen. Harrasterallisprintin Sarjatyöryhmä selvittää mahdollista korvaavaa päivämäärää tai kilpailua 8.2.2020 Telakone Rallisprintin tilalle. Tiedoitamme asiasta välittömästi, mikäli mahdollinen kilpailu saadaan sovituksi.

Ilmoittautuminen sarjaan on avattu

Ilmoittautuminen sarjaan on avattu

Harrastesprintsarja muuntuu 2020 harrastajien toiveiden mukaan kolmen pinnan sarjaksi! Kaudella 2019 ajettiin ainoastaan asfalttipinnalla ”Total Tarmac” nimellä harrastepuolen mestaruudesta. Sarjan jälkeen kerättiin kilpailijoiden ja kisajärjestäjien palaute, jonka pohjalta rakentui 9 osakilpailun läpi vuoden ajettava sarja 2020 vuodelle. Sarjan sivusto www.rallisprint.fi on nyt kokenut muodonmuutoksen, ilmoittautuminen sarjaan on avattu ja säännöt julkaistu!

Uusi vuosi uudet kujeet

Uusi vuosi uudet kujeet

Viime vuoden järjestetyn Total Tarmac sarjan jälkeen useat kilpailijat ottivat yhteyttä ja suuri toive oli että kaudelle 2020 saataisiin lumella, soralla ja asfaltilla ajettavia kisoja. Siitähän se ajatus lähti, josta syntyi monipuolinen harrasterallisprintin mestaruussarja 2020. Tämän vuotinen sarja ajetaan kahdeksalla paikkakunnalla Marttila- Nivala akselilla. Näin sarjajärjestäjän näkökulmasta tavoite on luoda tapahtumat, joissa kilpailijoilla, yleisöllä ja toimitsijoilla on hauskaa ja mukavia kisapäiviä saadaan aikaan!

Uudet sivustot avattu

Uudet sivustot avattu

Harrasterallisprintin Mestaruussarjan uudet sivustot on avattu! Näiltä sivustoilta kilpailijat pääsevät ilmoittautumaan mukaan sarjaan. Sivustoille listataan mukaan ilmoittautuneet kuljettajat ilmoittautumisjärjestyksessä, katso ilmoittautuneet. Sivustoilta löytyy myös tietoa mm. tulevista osakilpailuista, sarjan säännöistä ja tekniikkasäännöistä, jne.. Materiaalia lisätään kauden edetessä sitä mukaa kun sitä on saatavilla. Sivustojen kautta pääset osakilpailuiden online-seurantaan sekä näet sarjan kokonaispisteet. Tervetuloa tutustumaan uudistuneen sivuston tarjontaan, sekä muista vierailla myös uudelleen katsomassa päivitetty sisältö!

Suomen sykähdyttävin rallisprintsarja!

Harrasterallisprintin Mestaruussarja on kaudella 2020 Suomen suurimpia rallisprint sarjoja. Mestaruudesta taistelee useat kokeneet kuljettajat sekä lukuisa joukko uusia lajista kiinnostuneita!