Total Tarmac Säännöt

Total Tarmac asfalttisprintsarja 2019

Tutustu huolellisesti sarjan sääntöihin

Total Tarmac Säännöt

 

Sarjaan ilmoittautuminen ja sarjamaksu

 

Sarjaan ilmoittautuminen alkaa 1.10.2018 www.ajaksi.fi sivustolla.

Sarjamaksu on 28.02.2019 asti 150€ ja sen jälkeen 30.4.2019 asti 250€ alv0%.

Maksu tulee suorittaa Hämeen Moottoriseura Ry:n tilille: FI62 4503 0010 4668 72

Maksamisjärjestys määrittää sarjaan ilmoittautumisjärjestyksen.

HUOM! Viitteenä on käytettävä: 20187.

Sarjaan otetaan 120 kilpailijaa ilmoittautumis/ maksun suoritusjärjestyksessä, sarjaan ilmoittautuneille tulee kiinteät kilpailijanumerot kaikkiin kilpailuihin.

Kilpailukohtainen ilmoittautumismaksu 80€, nuortenluokka 50€ kaikissa osakilpailuissa.

 

Kilpailuluokat ja kategoriat

 

Kategoria 4‐vedot:
Luokka 1 R5, S2000, FIN‐R, N 4WD
Luokka 2 SS 4WD, Supercar, WRC 4WD
Luokka 3 Naiset 4WD

Kategoria 2‐vedot:
Luokka 4 V1600, R1 alle 1600
Luokka 5 Alle 1400cc
Luokka 6 Alle 1700cc
Luokka 7 Alle 2200cc
Luokka 8 Yli 2200cc
Luokka 9 Turboahdettu 2wd, kuutiotilavuus vapaa
Luokka 10 Kuvioidut sliksit tai rallirengas, Kuutiotilavuus vapaa
Luokka 11 Naiset 2WD

Kategoria Seniorit, Nuoret ja Historic
Luokka 12 Seniorit 2WD
Luokka 13 Seniorit 4WD
Luokka 14 Historic
Luokka 15 Nuoret V1600
Luokka 16 Nuoret 2WD alle 2000cc.

 

Tulokset ja pistelasku

 

Sarjassa ajetaan yhdestä ( 1 ) mestaruudesta. Sarjan osakilpailuiden tuloslaskennasta sekä sarjan pistelaskennasta vastaa Ajaksi.fi.

Luokka / kategoriapisteetmääräytyy kilpailukohtaisesti lähtöön oikeutettujen autojen taulukon ( Liite 1 ja 2 ) mukaan.

Jokaisessa osakilpailussa ajetaan kaksi ( 2 ) lähtöä, joissa jokaisesta jaetaan omat pisteet. ( 6 kilpailua = 12 lähtöä ).

Loppupisteisiin huomioidaan kilpailijan yhdeksän ( 9 ) parasta luokka sekä kategoria pisteytystä.

Viimeisestä osakilpailussa jaetaan kaksinkertaiset luokka / kategoria pisteet.

Kilpailija voi kesken sarjan vaihtaa luokkaa, pisteet määräytyvät kilpailukohtaisesti taulukkojen mukaisesti.

Tasatuloksen sattuessa viimeisen osakilpailun pisteet määrittää tulosjärjestyksen.

Sarjapisteet päivittyy reaaliaikaisesti www.ajaksi.fi sivustolle.

 

Palkittavien määrä ja palkinnot

 

Sarjasta palkitaan 20 parasta kilpailijaa esine sekä lahjakortti palkinnoilla.

Palkintojen yhteisarvo on minimissään sarjamaksujen suuruinen määrä.

Sarjapalkinnot jaetaan viimeisen osakilpailun yhteydessä järjestettävässä tilaisuudessa.

Kilpailukohtaiset palkinnot määrittää kukin kilpailujärjestäjä, sarjaan liittyviä palkintoja ei jaeta kesken kauden.

 

Kuljettajien varusteet ja 2‐ohjaaja

 

Jokaisella kilpailijalla tulee olla Hamu:n sääntöjen mukaiset henkilökohtaiset varusteet. Sarjan osakilpailuissa Hans‐ Niskatuen käyttöä SUOSITELLAAN!

Kilpailijalla saa olla 2‐ohjaaja kilpailuissa. Varustesääntö sama kuin 1‐ohjaajalla.

Pistetaulukko 

 

Tekniikka säännöt

 

1. Korin muutokset

1.1 Kori

Sarjavalmisteinen henkilöauton umpikori, vy runkonumero löytyttävä ne.

1.2 Turvakaaret

Turvakaaret ja turvavarusteet Hamun sääntöjen mukaiset. Säännöt löytyvät www.harrastemoottoriurheilu.fi / tekniikkasäännöt.

1.3 Penkin kiinnitys

Penkin kiinnittämistä koskevat tiedot auton alkuperäisiä kiinnityspisteitä. Mikäli penkin kiinnitys tapahtuu muuten. suositellaan kiinnitystoiminnot 35x35x2,5 35x2,5 pyöreä 20 x40x2,5 profiilia, mitat millimetreinä. Kiinnitys koriin 40 cm2x3 mm kiinnityslapuin. Kiinnityslaput koriin ympärihitsatut. 6.11.2018 Lattiakiinnitys sallittu. Kiinnityspisteiden kohdalta on lattia vahvistettava 120 cm2 kokoisin ja 3 mm paksuisin vahvikelapuin,, on vuoshitsattu koriin.

1.4 Turvavöiden kiinnitys

Turvavyön kiinnitys pisteet koriin päällä 60 cm2 kokoisin ja 3mm vahvuelapuin, alkuperäistä kiinnitysrajaa varten, 60 cm2 ympäri hitsatuin vahvikelapun käyttö. Takavyön kiinnitys turvakaappaus tai muutoksen korotukset ovat 60 cm2x3 mm paksu. Kaikissa turvavyön kiinnitystavoissa on turvavyön kasvua ohjeet huomioitava ja tehtävä ne.

1.5 Korin muutokset

Iskunvaimentimien kotelot vapaat. Etu / takapyörien koteloiden suurennus sallittu ja Linkkikotelot vapaat. Etumoottoristen autojen paloseinää saa siirtää enint. 30cm. ohjaamoon päin. Takamoottoristen autojen paloseinä saa tietoja heti pääkaaren takaa, mutta ei saa ulottua sivuikkunoiden alareunaa korkeammalle. Kardaanitunneli vapaa, mutta pidettävissä alkuperäisen lujuisena. Kuljettajalla tulee olla olla esteetön pääsy ulos autosta myös II ohjaajan ovesta. Muutokset ei saa heikentää koriaa.

1.6 Räjähdyssuoja

Teräksisen vauhtipyörän räjähdyssuoja on pakollinen kardaani autoissa, jossa tekniikka on siirretty alkuperäisellä paikallaan taikka kuljettajalla on alueella, jossa on vauhtipyörän / levyn ulottuvuus. Räjähdyssuojan materiaali määrä 6 mm teräslevyä. Suojan vähimmäisleveys 150 mm ja sen päällä sijainnissa vauhtipyörän / sovimen linjalla. Suositellaan etäisyydellä 10 mm. kudosta varustettua kumimattoa vaihtelaatikon kanssa, jossa korostetaan ja auton korin välissä.

1.7 Paloseinä

Paloseinän on tiivis ja suojaava ohjaamon ja moottoritilan välissä. Mikäli polttoainetankki tai akku on auton takaluukussa, tulee myös ohjata ja takatilan paloseinän olla tiivis.

1.8 Pakoputki

Pakosarjan ja -putkiston vaatimat muutokset koriin sallittu. Pakoputken päätyttävä ja korilinjan kanssa samalle tasolle. Kylkiputki sallittu, kunhan se päättyy etuovien takaisinelle. Desibeliraja MAXissa. 110db kierrosluku 4500 r / min.

1.9 Hinauslenkit

Hinauslenkit onistä priek ja takana. Hinaus pisteiden sijaintipaikka otetaan havaittavalla nuolella.

1.10 Ovet

Kuljettajan uuni rakenteet pitää säilyttää alkuperäisinä. Ovipahvin saa korvata 1mm vahvuisella alumiini- teräspellillä. Ikkunamekanismit saa. Mikäli kilpailussa on II ohjaaja, niin sama sääntö koskee myös II ohjaajan ovea.

1.11 Kit- / levikesarjat, spoilerit ja lasikuituosat

Koriin kuuluvia kit- / levikesarjoja voi käyttää. Etulokasuojat, etu / takaluukut, puskurit ja takakyljet voi korvata alumiinilla lasikuidulla tai vastaavalla materiaalilla. Alkuperäinen muoto tulee niin säilyttää. Spoilerit vapaat.

1.12 Ikkunat

Tuulilasin tulee olla kerroslasia tai tartó 5mm paksuista polykarbonaattia. Taka- ja sivulasien tulee olla originaliset tai polykarbonaattia läpinäkyviä jačiai 3 mm paksuja. Ohjaamon puhaltimen tulee olla poispäin tehokas pitämään tuulilasi kirkkaana.

1.13 Sammutiini

Sammutin 2 kg pakollinen. Sammuttimissa oleva samantinhuollon tarkastus merkintä, joka on maksimissaan yhden vuoden vanha. Sammuttimen kiinnitys telineeseen on tehtävä kahdella kiinnityspannalla, suositellaan kasvjan omia kiinnitys pantoja. Sammuttimen teline on kiinnitettävä tukevasti koriin. Sammutin tulee olla ohjaamossa käytettävissä, vy se on helppo ottaa käyttöön.

 

2. Tekniikka muutokset

2.1 Moottori

Moottorin osalta alkuperäisen moottorin saa korvata sarjavalmisteisen moottoripyörän moottorilla. Billet osien ja turbon käyttö sallittu. Viritys vapaa, mutta ilokaasun käyttö kielletty.

2.2 Bensiini

Sallittu kaikki ns. pumppu bensiinit ja kilpabensiini. Lisäaineen käyttö sallittu.

2.3 Öljynkeräyssäiliö

Moottorin huohotusputken mentävä öljynkeräyssäiliöön.

2.4 Jäähdytin

Jäähdytin vapaa. Jotta voisit pitää itsellesi auton tavaratilaan, tulee ohjaamo ja tavaratilan paloseinän olla tiivis ja mahdolliset ohjaamossa on vesiputket huolellisesti suojatut.

2.5 Eturipustus, iskunvaimennus ja jousitus

Etuakseli, pyöränripustus, iskunvaimennus ja jousitus ovat vapaat. Akseliväliä ja sijaintia saa muuttaa ± 50 mm. Pyörän navat vapaat

2.6 Voimansiirto

Vaihteisto, kytkin, taka-akseli ja kardaani vapaa. Taka-akseli tukitankojen kiinnityspisteet koriin vapaat.

2.7 Jarrut

Toimivat jarrut pitää olla jokaisina pyörässä. Toimiva käsijarru on pakollinen. Jarrut muuten vapaat.

2.8 Ohjauslaitteet

Ohjauslaitteet vertailla tehdasvalmisteisia. Ohjaustehostin sallittu.

2.9 Akku

Akku alkuperäisessä muodossa tukevati kiinnitettynä ja koteloituna. Alkuperäinen kiinnitys mekanismi sallitaan. Akkua siirtää päälle, kun se on kiinnitetty, jotta se ei olisi mahdollista. Akku on peitettävä oikosululta suojaavalla katteella. Jokli akku on tavaratila ohjaamo ja tavaratilan Lähikuva paletoinä on tehtävä niin, on akusta pääse valumaan nesteitä ohjaamoon. Ns. kuiva akku sallitaan kiinnitettäväksi ohjaamoon.

2.10 Sähköt

Päävirta katkaisin pakollinen, mistä auton tulee myös sammua. Ohjaamossa sähköjohdot suojattava huolellisesti. Muuten sähköt vapaat.

2.11 Polttoainetankki

Polttoainetankin materiaali metallia tai muovinen tehdastekoinen. Polttoainetankin ja pumpun saa siirtää tavaratilaan. Tavaratilan ja ohjaamon paloseinän tulee olla tällöin tiivis. Ohjaamossa on polttoaineputket tulee suojata tai koteloida huolellisesti. Autoissa, jossa takana ei paloseinää ole (esim. Toyota Starlet) tulee polttoainetankki kattaa kokonaisuudessaan tiiviillä kotelolla. Polttoaineiden säilytykseen tai kuljettamiseen tarkoitettuja astioita ei saa käyttää polttoainesäiliönä.

 

3. Sääntömuutokset ja lisäasetukset

3.1 Turbo

Turboahtimet sallittu vain luokissa 1,2,3,9,12 ja 13.

3.2 Renkaat luokka 10

Luokassa 10 sallittu vain E-tyyppi pääty kuvioidut sliksit tai rallirengas. Muissa luokissa rengas vapaa. Renkaan lämmitys puolella luokissa kielletty.

3.3 Renkaatin ristikortti

Crosscart luokassa käytettävät / sallitut renkaat: Takarengas: kullanvärinen keltainen C 9211 SD 225 / 40-10 32N Eturengas: Keltainen nopeus keltainen C9211SD 165 / 70-10 27 N. Renattava lämmittäminen kilpailuissa kielletty!

3.4 Tekniikka V1600

V1600 luokka sijaitsee V1600 luokkaanissa. Lukuun ottamalla paino ja vuosimalli sääntöä joka Total Tarmac kilpailuissa on vapaa.

3.5 Renkaat V1600

V1600 luokassa oikeus vain Toyo R888, Toyo R888R, Yokohama A 048 tai Kumho V70A renkaita. Vanteen maksimi halkaisija on 15 ”ja suurin sallittu renkaan leveys 195 ja poikkileikkaussuhde minimissään 50.

3.6 Tekniikka historiallinen

Historiallinen osa autot on oikeutettu kilpailemaan sääntöjen mukaiseen huoltoon.

3.7 Renkaat historiallinen

Historiallinen luokassa käytettävät renkaat ovat E tai DOT onyjä.

3.8 Renkaat V1600

Tekniikkasääntö lisämääräys luokka 4 V1600 autot.

Nankang AR-1 renkaiden lisäys sääntöihin uutena rengasmerkkinä.
Toyo Proxes R888 205/50 ZR15 86W renkaiden käyttö sallitaan sarjassa 2019.

Total Tarmac sarjan kilpailuissa hyväksytään rataan tutustumiseen sähkökäyttöiset polkupyörät, scogo tai muu sähköavusteinen laite sekä Seniori luokan kilpailijoilla tai seniori-ikäisillä Pappa Tunturi mopo.

 

 

Suomen suosituin rallisprint sarja!

Total Tarmac on kaudella 2019 Suomen suurimpia rallisprint sarjoja yli 130 osallistujalla. Asfalttirallisprintin mestaruudesta taistelee useat kokeneet kuljettajat sekä lukuisa joukko uusia lajista kiinnostuneita!