Total Tarmac -sarjaan mielenkiintoista sprinttikalustoa

marras 28, 2018

Total Tarmac -asfalttimestaruussarjan lähtökohtainen ajatus on tehdä kilpailullisesti laadukkaita rallisprint-tapahtumia kylien ja kaupunkien keskustaan. Tarkoituksena on ottaa kilpailijoiden toiveet huomioon ja antaa mahdollisuus myös uusille kilpa-autotyypeille. Eräs mielenkiintoinen uutuus on sääntöjen sallima mahdollisuus, jossa moottoripyörän moottoria voidaan käyttää alle 1400-kuutioisten luokan sprinttiautoissa. Yksi tällainen projekti on rakenteilla Nokialla.

Pitkään vauhtilajien ja autojen parissa touhunnut Mika Ala-Villilä on hankkinut pikkuisen Suzuki Alton, johon on istutettu Hayabusa Gen2 -mallin voimanpesä.

Innostuin heti tästä aiheesta, kun pääsee itse rakentamaan jotain erikoista. Harrastajan näkökulmasta on hienoa, että pääsee tekemään uutta. Eihän kaikkien tarvitse ostaa valmista ja monessa tapauksessa kallista konstruktiota, Ala-Villilä toteaa.

– Tilasin juuri Saksasta vetoakselit hintaan 37 euroa kappale. Toinen mainitsemisen arvoinen oli pyörän laakerin hinta: 8,5 euroa. Projektin pohjana oleva auto maksoi 700 euroa, jolla hinnalla sain itse asiassa kaksi Suzuki Altoa. Toinen on ihan kilvissä ja ajokunnossa.

Projektin hintavin osuus oli luonnollisesti moottori, mutta moni muu tekniikka on siis varsin edullista.

– Rakentaminen on saatu nyt vauhtiin, mutta onhan tässä vielä sovittamista. Päädyin tekemään pelistä takamoottorisen, vaikka oikeastaan mottihan on auton keskellä. Alton korin leveys on vain 1400 milliä, jota on tarkoitus levittää pyörien kohdalta crosskartin leveyteen eli 1600 milliin.

Mika Ala-Villilä ajoi nuorena miehenä viisi vuotta Jokkista. Sen jälkeen kuvioihin tuli perhe ja lapset, joten oma kilpaura jäi pitkälle tauolle.

– Seurasin toki eri lajeja ja kävin kisoissa, kipinä ei sammunut. Sitten vuonna 2015 hankin crosskartin, jolla on siitä lähtien kilpailtu. Sillä jatketaan edelleen, mutta nyt rinnalle on tulossa tämä Suzuki-projekti. Kahdella eri kilpurilla on tarkoitus kiertää Total Tarmac-sarjaa, Ala-Villilä päättää.

Kesäkaudella 2019 debyytin Suomen autourheilupiireihin tekevässä, Harrastemoottoriurheilu ry:n alaisuudessa toimivassa kilpasarjassa ajetaan kuudella eri paikkakunnalla, ja kaikissa osakilpailussa ajetaan kaksi kilpalähtöä.

Ilmoittautuminen uuteen kilpasarjaan alkoi lokakuun alussa ja erinomaisen vastaanoton myötä kilpailijat ovat täyttäneet jo kolmasosan vapaana olevista 120 sarjapaikasta.

Muut uutiset

Mestaruussarjan avauskisa on ajettu, päätöskilpailun paikka ja päivä muuttuu!

Mestaruussarjan avauskisa on ajettu, päätöskilpailun paikka ja päivä muuttuu!

Harrastesarjan avaukisa ajettiin Hämeenkyrön pölyisissä tunnelmissa, pisteet on nähtävillä rallisprint.fi sivustolla! Sarja jatkuu jo reilun viikonpäästä Sastamalan Kaltsilan nostalgisissa maastoissa! Sastamalan ympäristöpalvelut sprintin sekä Maanrakennus Sjöberg Rallisprintin säännöt löytyvät ajaksi.fi sivustolta!
Huomioittehan että molempien kisojen ilmoittautumiseen ei ole montaa päivää aikaa! Tammisaaren kisan osalta ilmoittautuminen päättyy jo ensiviikon alussa ja mikäli Sastamalan kisan osalta tulee isompaa tuhoa, maksu palautuu! .. joten nimiä molempien kisojen listoille!

Elokuussa alkaa kisailu!

Elokuussa alkaa kisailu!

Harrastesprint sarja toteutuu kaikista vastoinkäymisistä huolimatta! Talvikausi pyyhkiytyi keliolosuhteiden takia ja asfaltti kisat pandemian takia. Nyt mennään niillä mitä jäi ja yksi kisa on aikaan saatu lisää! Sarja tullaan nyt ajamaan kokonaisuudessa sorapinnalla. Kisat on jo ennallaan olevat Hämeenkyrö, Sastamala ja Kannus. Lisäksi jo ilmoitettujen kisojen ulkopuolelta lisää tulee Tammisaari 27.9 uudella 4km radalla.

Osakilpailumuutoksia talvikauden osalta

Osakilpailumuutoksia talvikauden osalta

Kyllä siinä nyt valitettavasti kävi niin, että talvikausi loppui ennen kuin se edes kerkesi alkamaan. Korvaavia kilpailuita suunnitellaan jo kovaa vauhtia. Syksylle mahdollisia lisäkilpailuja on mietinnässä South West Motorsportin ja Humppilan toimesta. Mikäli jollakin seuralla löytyy haluja ja intoa järjestää Harrasterallisprintin Mestaruussarjan osakilpailu, niin ei muuta kuin yhteyttä meillepäin ja suunnitellaan lisää.

Telakone Rallisprint joudutaan peruuttamaan

Telakone Rallisprint joudutaan peruuttamaan

Pitkän käsittelyn jälkeen tuli ELY-keskukselta tieto, ettei valtion teitä saada käyttää erikoiskokeina, eikä edes rallisprintin siirtyminä. ELYn päätöksen perusteena on tierunkojen märkyys ja heikko kantavuus syksyn sateista ja pakkasen puutteesta johtuen. Harrasterallisprintin Sarjatyöryhmä selvittää mahdollista korvaavaa päivämäärää tai kilpailua 8.2.2020 Telakone Rallisprintin tilalle. Tiedoitamme asiasta välittömästi, mikäli mahdollinen kilpailu saadaan sovituksi.

Ilmoittautuminen sarjaan on avattu

Ilmoittautuminen sarjaan on avattu

Harrastesprintsarja muuntuu 2020 harrastajien toiveiden mukaan kolmen pinnan sarjaksi! Kaudella 2019 ajettiin ainoastaan asfalttipinnalla ”Total Tarmac” nimellä harrastepuolen mestaruudesta. Sarjan jälkeen kerättiin kilpailijoiden ja kisajärjestäjien palaute, jonka pohjalta rakentui 9 osakilpailun läpi vuoden ajettava sarja 2020 vuodelle. Sarjan sivusto www.rallisprint.fi on nyt kokenut muodonmuutoksen, ilmoittautuminen sarjaan on avattu ja säännöt julkaistu!

Uusi vuosi uudet kujeet

Uusi vuosi uudet kujeet

Viime vuoden järjestetyn Total Tarmac sarjan jälkeen useat kilpailijat ottivat yhteyttä ja suuri toive oli että kaudelle 2020 saataisiin lumella, soralla ja asfaltilla ajettavia kisoja. Siitähän se ajatus lähti, josta syntyi monipuolinen harrasterallisprintin mestaruussarja 2020. Tämän vuotinen sarja ajetaan kahdeksalla paikkakunnalla Marttila- Nivala akselilla. Näin sarjajärjestäjän näkökulmasta tavoite on luoda tapahtumat, joissa kilpailijoilla, yleisöllä ja toimitsijoilla on hauskaa ja mukavia kisapäiviä saadaan aikaan!

Suomen sykähdyttävin rallisprintsarja!

Harrasterallisprintin Mestaruussarja on kaudella 2020 Suomen suurimpia rallisprint sarjoja. Mestaruudesta taistelee useat kokeneet kuljettajat sekä lukuisa joukko uusia lajista kiinnostuneita!