Total Tarmacin pisteet jaossa Iso-Syötteellä

kesä 20, 2019

Total Tarmac asfalttisprintin mestaruussarja kaartaa ennen kesätaukoa, juhannuspäivänä Iso-Syötteen mäkikilpailuun. Perinteinen juhannuskilpailu ajetaan lauantai-iltana noin sadan kuljettajan voimin. Moni kuljettajista kilpailee myös perjantaina, jolloin ajetaan AKK:n järjestämä kansallinen rallisprint kilpailu.

Iso-Syöte on tarjonnut hienot puitteet juhannuksen kilpailuille jo monien vuosien ajan. Alkuaikoina kilpailu ajettiin vielä soralla, mutta kun mäkeen saatiin asfaltti, homma jatkui pikipinnalla. Total Tarmac-sarja suuntaa nyt ensimmäistä kertaa Pohjoiseen. Kilpailurata on noin 2300 metriä pitkä ja se on käytännössä koko ajan ylämäkeä. Korkeuseroa reitillä on noin 175 metriä.

Kaudesta on takana kaksi osakilpailua, jotka ajettiin Ikaalisissa ja Nivalassa. Molemmissa kilpailuissa saatiin eri voittajat sekä neli- että kaksivetoisten puolella. Sarjassa lasketaan jokaisesta ajetusta lähdöstä pisteet, joten tasaisuus on valttia.

Senioriluokan kuljettajat ovat olleet hyvässä vireessä alkukaudella. Sarjapisteissä kolmen joukossa on heistä kaksi. Iso-Syötteelle sarjajohtajana tulee nelivetosenioreissa kilpaileva Jukka Olkoniemi, joka on kerännyt alkukaudella 1830 pistettä. Toisena sarjassa on Jarmo Suokko 1706 pisteellä ja kolmantena kaksivetosenioreissa ajava Kimmo Särkikoski 1543 pisteellä.

Mäkikilpailu vaatii autolta mielellään reilusti tehoa ja vääntöä, mutta myös kevyet, pienemmällä moottorilla varustetut autot ovat vahvoilla. Edellisen osakilpailun väliin jättäneet Mikko ja Juha-Pekka Koivula tulevat varmasti tavoittelemaan kaksivetoisten voittoa tehokkaalla BMW M3:lla. Rallisprint radoilta tutut Kari Karhu ja Harri Hietala ovat olleet myös monesti kärkikamppailussa Iso-Syötteen radalla. Molemmat edellä mainituista kilpailevat senioreiden kaksivetoluokassa tämän vuoden kilpailussa.

Juhannuksen kilpailuissa nähdään myös sarjan ulkopuolisia kuljettajia. Nelivetoisissa on tarjolla mielenkiintoista ja tehokasta kalustoa, kun Jaakko Hirvonsalo tuo viivalle harvinaisemman Eagle Talon kilpa-auton. Iso-Syötteen tunturille noustaan varmasti ripeästi tällä kalustolla.

Toinen esille nostettava nimi sarjan ulkopuolelta on Mitsubishilla ajava Mika Myllylä, joka on kahtena edellisenä vuonna ollut kilpailun toinen. Tänä vuonna mies tavoittelee varmastikin voittoa.

Lauantaina yleisölle riittää näkemistä koko päiväksi. Kilpailijoilla on mahdollisuus testiajoon kello 12.00–14.00. Itse kilpailu starttaa kello 18.00. Liveseuranta kilpailun aikana www.ajaksi.fi.

Muut uutiset

Mestaruussarjan avauskisa on ajettu, päätöskilpailun paikka ja päivä muuttuu!

Mestaruussarjan avauskisa on ajettu, päätöskilpailun paikka ja päivä muuttuu!

Harrastesarjan avaukisa ajettiin Hämeenkyrön pölyisissä tunnelmissa, pisteet on nähtävillä rallisprint.fi sivustolla! Sarja jatkuu jo reilun viikonpäästä Sastamalan Kaltsilan nostalgisissa maastoissa! Sastamalan ympäristöpalvelut sprintin sekä Maanrakennus Sjöberg Rallisprintin säännöt löytyvät ajaksi.fi sivustolta!
Huomioittehan että molempien kisojen ilmoittautumiseen ei ole montaa päivää aikaa! Tammisaaren kisan osalta ilmoittautuminen päättyy jo ensiviikon alussa ja mikäli Sastamalan kisan osalta tulee isompaa tuhoa, maksu palautuu! .. joten nimiä molempien kisojen listoille!

Elokuussa alkaa kisailu!

Elokuussa alkaa kisailu!

Harrastesprint sarja toteutuu kaikista vastoinkäymisistä huolimatta! Talvikausi pyyhkiytyi keliolosuhteiden takia ja asfaltti kisat pandemian takia. Nyt mennään niillä mitä jäi ja yksi kisa on aikaan saatu lisää! Sarja tullaan nyt ajamaan kokonaisuudessa sorapinnalla. Kisat on jo ennallaan olevat Hämeenkyrö, Sastamala ja Kannus. Lisäksi jo ilmoitettujen kisojen ulkopuolelta lisää tulee Tammisaari 27.9 uudella 4km radalla.

Osakilpailumuutoksia talvikauden osalta

Osakilpailumuutoksia talvikauden osalta

Kyllä siinä nyt valitettavasti kävi niin, että talvikausi loppui ennen kuin se edes kerkesi alkamaan. Korvaavia kilpailuita suunnitellaan jo kovaa vauhtia. Syksylle mahdollisia lisäkilpailuja on mietinnässä South West Motorsportin ja Humppilan toimesta. Mikäli jollakin seuralla löytyy haluja ja intoa järjestää Harrasterallisprintin Mestaruussarjan osakilpailu, niin ei muuta kuin yhteyttä meillepäin ja suunnitellaan lisää.

Telakone Rallisprint joudutaan peruuttamaan

Telakone Rallisprint joudutaan peruuttamaan

Pitkän käsittelyn jälkeen tuli ELY-keskukselta tieto, ettei valtion teitä saada käyttää erikoiskokeina, eikä edes rallisprintin siirtyminä. ELYn päätöksen perusteena on tierunkojen märkyys ja heikko kantavuus syksyn sateista ja pakkasen puutteesta johtuen. Harrasterallisprintin Sarjatyöryhmä selvittää mahdollista korvaavaa päivämäärää tai kilpailua 8.2.2020 Telakone Rallisprintin tilalle. Tiedoitamme asiasta välittömästi, mikäli mahdollinen kilpailu saadaan sovituksi.

Ilmoittautuminen sarjaan on avattu

Ilmoittautuminen sarjaan on avattu

Harrastesprintsarja muuntuu 2020 harrastajien toiveiden mukaan kolmen pinnan sarjaksi! Kaudella 2019 ajettiin ainoastaan asfalttipinnalla ”Total Tarmac” nimellä harrastepuolen mestaruudesta. Sarjan jälkeen kerättiin kilpailijoiden ja kisajärjestäjien palaute, jonka pohjalta rakentui 9 osakilpailun läpi vuoden ajettava sarja 2020 vuodelle. Sarjan sivusto www.rallisprint.fi on nyt kokenut muodonmuutoksen, ilmoittautuminen sarjaan on avattu ja säännöt julkaistu!

Uusi vuosi uudet kujeet

Uusi vuosi uudet kujeet

Viime vuoden järjestetyn Total Tarmac sarjan jälkeen useat kilpailijat ottivat yhteyttä ja suuri toive oli että kaudelle 2020 saataisiin lumella, soralla ja asfaltilla ajettavia kisoja. Siitähän se ajatus lähti, josta syntyi monipuolinen harrasterallisprintin mestaruussarja 2020. Tämän vuotinen sarja ajetaan kahdeksalla paikkakunnalla Marttila- Nivala akselilla. Näin sarjajärjestäjän näkökulmasta tavoite on luoda tapahtumat, joissa kilpailijoilla, yleisöllä ja toimitsijoilla on hauskaa ja mukavia kisapäiviä saadaan aikaan!

Suomen sykähdyttävin rallisprintsarja!

Harrasterallisprintin Mestaruussarja on kaudella 2020 Suomen suurimpia rallisprint sarjoja. Mestaruudesta taistelee useat kokeneet kuljettajat sekä lukuisa joukko uusia lajista kiinnostuneita!